SEO
De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands makkelijker gezegd als zoekmachine optimalisatie. Met zoekmachines bedoelen we bijvoorbeeld Google, Bing of Yahoo. Het gaat dus daadwerkelijk om de online vindbaarheid van een website binnen de resultaten van een zoekmachine. Dus hoe beter jouw SEO activiteiten zijn, des te beter is jouw website vindbaar. Het doel van SEO is om meer bezoekers via het organische gedeelte van zoekmachines te krijgen. Met het organische gedeelte bedoelen we dus resultaten in Google die niet betaald worden d.m.v. advertenties.
Wat is het doel van SEO?
Met SEO wil je ervoor zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk rankt in de organische resultaten van de zoekmachine. Ongetwijfeld heeft iedereen die online actief is, gebruik gemaakt van een zoekmachine. Alles wat je daar dus intypt, zorgt voor een lijst van soms wel duizenden websites, die enige betrekking hebben op het ingevulde woord of zin. Met de juiste SEO strategie zorg je er dus voor, dat jouw website steeds hoger in de zoekresultaten verschijnt. Uit onderzoeken en wellicht ook uit jouw eigen ervaring, blijkt dat hoe hoger een website rankt, hoe meer bezoekers op de website komen. Hoe vaak ga jij naar pagina 3 of 4 in Google op je laptop of scroll je eindeloos door naar beneden op je mobiel?
Kortom: Met de juiste SEO strategie wil je ervoor zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnt.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
SEO en SEA zijn begrippen die je regelmatig in combinatie met elkaar hoort. Het SEO gedeelte hebben we net in het kort uitgelegd, dus kijken we nu naar het SEA gedeelte. SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands bekend als zoekmachine advertenties. Dit zijn dus betalende resultaten die je vaak helemaal bovenaan of onderaan de pagina ziet staan. Je kunt dus zelf advertenties maken, waarbij je aangeeft op welke zoekwoorden de advertentie zichtbaar moet worden. Vervolgens geef je aan naar welke website de advertentie moet linken als bezoekers op de advertentie klikken. Goed om te weten: Het maken van deze advertenties is gratis. Je betaald vervolgens als een bezoeker daadwerkelijk op jouw advertentie klikt. Een zoekmachine heeft daar een hele algoritme voor om te bepalen wat je per klik op jouw advertentie betaald.
Bijvoorbeeld: Op één dag klikken er 10 mensen op jouw advertentie. De kosten per klik zijn €1,-. Betaal je dus voor die dag €10,- aan advertentiekosten.
Kortom: Voor SEA betaal je dus voor een plek in de zoekmachines, met SEO verdien je een plek in de zoekmachines.
Waar richt je een SEO strategie op?
Een SEO strategie is gericht op je bezoekers van jouw website. Het zijn de zoekmachines die jouw website beoordelen op zeker honderden punten. Wij focussen ons daarom op de 3 belangrijkste onderdelen van SEO:
- Content
- Techniek
- Autoriteit
Hierin vatten wij kort de 3 onderdelen samen die bepalen hoe jouw website beoordeeld wordt door de zoekmachines. Let wel: SEO doe je niet voor de zoekmachines, maar voor de bezoeker van jouw website. Tevreden bezoekers zijn het allerbelangrijkste.
Dus richt je vooral op tevredenheid van de bezoeker door de juiste content te plaatsen, de juiste techniek te gebruiken en te zorgen voor een zo hoog mogelijke autoriteit van je website.
Content
Met content bedoelen we alle vormen van tekst, afbeeldingen, video, titel, audio of soortgelijk. Je creëert content om 2 redenen:
- Je wilt aan de zoekmachines laten weten welke onderwerpen op jouw website relevant zijn, dus waarmee je hoog wilt scoren in de resultaten.
- Je wilt voor jouw bezoekers het antwoord zijn op hun vraag en ze op een zo gemakkelijke manier kan bedienen.
Je kunt bijvoorbeeld in een alinea tekst 50x het woord dames fietsen laten terugkomen, maar dat is voor een bezoeker niet aantrekkelijk lezen en haakt hij dus af. Met als resultaat; bezoeker snel weg - de zoekmachine beoordeelt jouw website met een onvoldoende - jouw website daalt in de zoekresultaten.
Techniek
Met techniek bedoelen we alle factoren die ervoor zorgen dat een website goed functioneert. Dus een hoge laad snelheid heeft, geen errors bevat, altijd online staat, een veilige omgeving is waar een bezoeker kan blijven en nog meer van deze voorbeelden. Kortom een goede Content Management Systeem (CMS). Voor de wat bekendere in de online marketing wereld is bijvoorbeeld Wordpress een populair systeem. Ook Strato en Magento zijn daar voorbeelden van.
Als we dan weer een voorbeeld nemen waarom techiek belangrijk is:
Een bezoeker komt op een website, maar het laden daarvan duurt al 5 seconden. De bezoeker is hierdoor wellicht lichtelijk geïrriteerd en merkt meteen op dat bepaalde afbeeldingen en kleuren niet helemaal goed laden op zijn beeldscherm. De bezoeker besluit hier geen gebruik meer van te willen maken en is ook heel snel van de website af. De zoekmachines analyseren de website en ondervinden een lange laadtijd en errors in de lay-out, waardoor de website een onvoldoende scoort en dus zakt in de zoekresultaten.
Autoriteit
Het derde onderdeel is autoriteit. Hiermee wordt de sterkte en waarde van een website domein bedoeld. Voornamelijk bij een net nieuwe website begin je letterlijk op 0, en kun je tot een waarde van 100 groeien. Er zijn een aantal factoren die zorgen dat de waarde stijgt en dat zijn bijvoorbeeld de 2 genoemde onderdelen hierboven, dus veel waardevolle content en de juiste techniek. Wat dan resulteert in veel bezoekers en dat weegt ook positief mee voor de autoriteit. Daarnaast kun je ervoor zorgen om waardevolle externe links te verzamelen. Een externe link werkt op 2 manieren:
- Een link op jouw website die naar een externe website verwijst.
- Een externe website die linkt naar jouw website.
Een praktisch voorbeeld zou kunnen zijn dat een website met een waarde van 50 een externe link plaatst naar een website met een waarde van 30, er al voor zorgt dat de website met 30 kan groeien, naar bijvoorbeeld 31.
Een misschien wat makkelijk voorbeeld zou zijn: Een hooggeleerde professor raadt aan om een college te volgen van een net beginnende docent, waarvan hij vind dat dat echt de moeite waard is. De hooggeleerde professor heeft in dit geval een hogere status met veel volgers, die hij als het waren uitleent aan de beginnende docent. De docent op zijn beurt profiteert van deze aanbeveling en krijgt dus meer positieve aandacht.